diampunkan sekali lagi


dalam ketakutan ini aku gagahi jua roh yang kau tiupkan dulu...
berlegar dan berpagar dalam daerah yang maha tandus ini..
aku duduk termanggu sepi
sambil meniup bara yang kau padamkan itu...
aku tertanya lagi...
mahukah aku melamarmu lagi dalam redupmu yang tak terperi
mahukah aku duduk bersimpuh sambil mengumpul airmata
yang kau gugurkan dan menyulingnya dengan kemaafan...
mahukah kau bersedia mengamati rindu ini
dengan kemaafan mu yang mahal....
yang mencetus rinduku menjadi api....
dan api yang terpadam dari percikan pantai yang tak bertepi...
kaulah segalanya dalam diri,
kaulah yang hidup dan bernyawa dalam mimpi....
kau juga ilusi yang patah di sayap malam ini...
dan kau adalah kepuasan yang ngeri!!!
Aku bisa melafazkan lagi kejadian mu dalam satu medium yang kau mahu,
dalam bentuk yang kau sendiri tak pasti....
aku mahu lafazkan kemuncak ini di dahan yang paling tinggi....
biar kau tahu ada cinta yang berakar umbi,
biar kau tahu ada mimpi yang realiti....

hatta jiwa raga ini telah di punggah ke dasar misteri
yang angkuh
dan ampuh.....
untuk kesekian kali yang banyak ini...
aku melutut di lamanmu lagi
agar jemarimu bisa mengatur langkah
dan menghulur tanda simpati....
kerana ada seorang lelaki
yang masih berdiri
berdosa menuntut diri
agar diampunkan sekian kali.....
**********
swakarya: Rash Rozhams