manusia apa kau?


aku tahu kau tak suka kehadiran ini
aku tahu kau benci
bila melihat kelibat namaku
terhampar di lamanmu tadi
tapi tahukah kau
aku lebih membenci diriku sendiri
atas keterlanjuran yang tidak aku jangkakan sebegini
Aku sedar
aku telah mengundang kemarahanmu
yang tak terperi
namun takkan kau langsung terus mahu melupakan
takkan masih tiada rasa kemanusiaan
walau sedikitpun untuk kau hulurkan
agar dapat kita terus bersama
hukuman mu ini sungguh berbeza
dan amat berat kurasa
Aku rela dihukum dengan lain cara
namun kalau kau mahu aku melupakanmu,
tidak sekali...
namamu sudah sebati dalam diri
lalu bagaimana aku harus menutup mata
dan biarkan kau berlalu begitu saja…
manusia mana yang tidak buat kesilapan
dan aku antara manusia itu yang direncanakan
Namun kau terlalu muktamad membuat keputusan
hinggakan langsung tidak meninggalkan
walau sebesar kelingking pun ruang
untuk aku menuntut kemaafan.

Manusia apa kau
kalau kau tak bisa untuk memunafaatkan
hidupmu dengan rasa kemanusiaan?
Maaf, jangan kau salah tafsirkan
kerana aku sekadar memberimu satu persoalan
tentang satu keikhlasan
yang telah kau persiakan.
kalau kau tak mengerti makna rindu
aku harap kau bertanya pada yang tahu
kalau kau tak mengerti tentang itu
kau tanyalah dirimu dengan jujur
kerana jawapan itu sudah lama kau kubur
**********

swakarya: Rash Rozhams