Asal Dari Bual Maya


Sematkan aku lencana resah
Di balik beg yang kau sandang
Terbit tika melihat engkau berdiri setia
Di kaki tangga
Menunggu tanpa mungkir kelibat si dia
Asal dari bual maya
Ruang mencari kawan yang semua orang teroka
Dari balik kaca yang tak bernyawa
Dari kata-kata tercipta di papan kekunci
Dan tetikus masa

Berjalan aku mengempar
Menggontai langkah bersahaja
Menuju ke sana
Ke arah bicara
Merungkai ruang syurga cipta
Di mata beningmu
Di bibir keringku

Aku tergoda jika kau terpana
Merenung setiap gerak jari
Melayanglah semangat yang aku tiup pujanya
Dari tangkai hati yang bermacam warna
Gugurlah
Gugurlah semahunya
Jika aku tak seperti yang kau harapkan
Tak seperti yang kau bayangkan

Tidak mengapa
Aku tahu aku siapa
Melangkah aku keluar dengan hati berbara
Sumpah, aku serik selamanya
**********
swakarya: Rash Rozhams