Bila kata hati mula berdetik


‘Bila hati bertemu hati’
Terbukalah rahsia yang kau simpan kini
Terbacalah aku pada luahan paparan hiba
Terlerailah gumpalan ombak duga
Yang cuba kau gagahi
Percayalah aku tak hirau siapa kau kini
Percayalah bahawa aku tak takut mati

Takkan cemburu buta
Tak mahu syak wasangka
Hindarkan rasa curiga
Bunuh segala rasa pedih luka
Yang datang bersama ombak menggila
Di kaki ‘si pemuja cinta’

‘Bila kata hati mula berdetik’
Berkumpullah segala impian menggunung
Yang asalnya aku sahaja yang usung
Dengan canggung
Ke arahmu aku longgokan harapan
Kau kuis segala kepalsuan
Dengan kaki kemewahan
Dengan betis kesucian

Terima kasih kerana kau luahkan
Pendaman susunan perasaan
Yang kau atur mengikut skala kerinduan
Ukir cemburu ku di pasir pantai
Lukiskan rindu pada batu yang takkan usai
Dan bila ombak datang hampir
Hilanglah munafik kafir…
**********
swakarya: Rash Rozhams