Batu Cemburu Buta


Seketul batu besar
Di tepi longkang
Yang cemburu
Pada batu-batu kecil
Di tepi rumput hijau

Mari sini kata batu besar
Aku lebih tua
Lebih tahu
Lebih berajar

Kau jangan biadap
Aku lebih mulia
Kerana itu aku berlumut
Jadi tempat duduk
Tempat bersandar
Para pembesar

Mana mungkin aku dapat ke arahmu
Kata batu kecil
Bukankah kita batu
Keras dan berat
Kau jerit saja
Aku dapat dengar dari sini

Batu tua terus membebel
Tak tentu hala
Tak berhujung pangkal
Jangan cuba menjawab
Bila tuduhan aku lemparkan
Maka berpanjanganlah nasihat percuma
Yang hanya didengar separuh peka

Biarlah kau si batu tua
Kata batu kecil
Aku tahu kau cemburu buta
Batu yang berusia
Aku tahu kau siapa
Cuma batu runtuhan kota lama
Sedangkan aku batu dari istana

Suka hati kau batu tua
Tempatmu memang patut
Di longkang hanyir sana!
**********
swakarya: Rash Rozhams