perlukah aku kagum


Perlukah aku kagum
kerana kau tidak mahu mengakui
sekurang-kurangnya tiada riak yang berpanjangan
dalam egomu

perlukah aku kagum
dan maafkan kau kalau kau
tergamak menyamakan lakaran itu
sebagai dirimu
namun aku harap kau memahami
tentang kepayahan yang aku alami
perlukah aku kagum
walau beribu jauhnya kau kini
berapa luas pun lautan kau langkahi
dan walau beribu umat pun yang telah kau temui
aku tahu hatimu hanya untuk yang satu
dan makin hari aku
cuba sedaya yang terdaya
untuk meletakkan kekaguman
di tempat yang satu itu
perlukah aku kagum
jika kau mengiktiraf kuderat ini
selagi itu
aku akan setia menyusuri
racun yang mengalir dalam tubuh kita
sebelum tuhan habis menguji rasa
perlukah aku terus kagum
pada alaf yang penuh debar
dan terus kagum
meski ku harus menanti pulangmu dalam nanar
**********
swakarya: Rash Rozhams