masih petah bicara


aku bersyukur
lantas masih bernafas pagi ini
dan jemari ini
masih petah untuk berbicara denganmu
di belantara sepi yang luas ini
aku sering duduk terpaku
mengenangkan lirik-lirik
bahasamu yang indah itu
menggambarkan dirimu
sedang asyik mengetuk papan hati
sambil jemarimu menari-nari
mengalunkan bait-bait yang mengocak ketenangan
Aku sering menghayati
walaupun aku nanar dan tersasar sendiri
Kau katakan aku seorang peraih bahasa
tapi dalam masa yang sama
kau demikian juga
Kau katakan aku sering melakar rindu yang tak berwarna
tapi kau juga seorang pelukis yang agung
kau juga yang mewarnakan pelangi yang aku lakar
Kita sama
sama saja
malah banyak lagi persamaan
yang bakal kita selongkar bersama
walaupun hanya lautan yang menjarakkan kita
Tapi aku rasa lautan itu ada rasa simpati
kerana gelora yang kau nampak ini
adalah gelora rinduku yang sukar untuk kau sendiri tafsiri
Malah aku sendiri tak mampu lagi untuk menagih fantasi
yang terus hilang noktahnya ini
Hinggakan aku cuba untuk membawamu dalam realiti
dengan lukisan yang tarah mati
Aku cuba menggambarkan suatu daerah yang realistik
dan ternyata menggiurkan syariat seorang lelaki
cuba pula aku bayangkan dalam lakaran itu
ada kemewahannya yang maha hebat
sentiasa
**********
swakarya: Rash Rozhams