entah sampai bila


Kau benar membuai dunia
hinggakan aku tak bisa lagi untuk menanggungnya
Aku takut juga untuk bertentang mata
lantaran bimbang juga
kalau iman aku tak kental sepanjang masa
bisa roboh juga matlamat yang aku bina
Tapi mahukah aku yang kerdil kau menyapa
mahukah kau berdepan dengan lelaki serupa
dan dendam yang kau beri nama
mahukah kau menyentuh tangan luka
seorang lelaki yang kau katakan menipumu sentiasa
mahukah kau mengukir senyum dusta
yang pernah aku lakukan tanpa perlu berpura-pura
dalam baris kata-kata yang indah sentiasa
Aku jadi seorang yang phobia pada ketaksuban
aku lemas bila ada soalan-soalan
yang jelas menggugat rentak tarian
Mujur juga dendam itu menyelamatkan kealpaan
lantas irama itu begitu setia mengusapku perlahan
semasa kau meludahi setiap kali aku mengaduh kesakitan

Ku mainkan beribu kali
dan entah berapa ribu kali juga aku mengintaimu dengan iri
ketika kau sedang asyik gemalai menari-nari
mengikut alunan hati
Mahu saja aku menunggumu setia
bila kau jejakkan kaki di bumi kita
tapi sayangnya aku tak tahu bila
tapi yang pasti kau masih belum bersedia

Aku juga tak mahu memalukan diri
lantas mengikut kata hati
aku mahu ianya datang dari bibirmu sendiri

aku mahu kau yang mengukir kata-kata keramat itu
Aku menunggu
entah sampai bila aku pun tak tahu
**********
swakarya: Rash Rozhams