ada lagi kekuatan


Maaf
Kalau tajuk itu membuka pintu
lahar amarahmu,
sebenarnya akulah lelaki itu

bukan manusia lain lagi
Aku sekadar membilang hari
dan jari-jariku yang nyata tidak banyak ini
menghitung detik yang ada tanpamu di sisi
Mana lagi harus aku gagahi
Langkah kalau tidak di ruang yang kecil ini
ruang yang penuh hikmah dan indah pelangi
siapa lagi
yang akan memberi aku kenikmatan erti
kalau bukan untuk kau siapa lagi
Kau benar mengajar aku erti
trauma sejati
yang tidak bisa lagi aku lupai
Aku tak pasti dahan mana yang sedang kau hinggap kini

aku sering bertemu
kelibatmu dalam ruang fikirku
dan tak henti-henti tersenyum padaku
aku rasa hilang sudah realiti di depanku
kerana aku sering terbang 'bersamamu'
dalam ruang itu
Aku gagal mengawal landasan ku sendiri
kadang-kadang lantas terlalu mahu merindui
kau nyata misteri
Malah makanan yang aku jamahpun tidak lagi mengenyangkan
bumi yang kupijak tidak lagi terasa bahang kepanasan

Mujur ada lagi sisa-sisa ilmu yang ku tuntut dulu
sekurang-kurangnya ada lagi kekuatan untuk aku
**********
swakarya: Rash Rozhams