aku, mangkuk, dan tandas awam


Di tepi mangkuk tandas
Aku tercungap culas
Pada kotoran yang terpalit
Dan lubang berlumut pahit
Lantai hancing melekit

Aku berpaut pada pintu
Yang tertanggal skru

Dinding yang penuh gambar erotis
Siling tertra tulisan kritis

Uwekkk…
Aku termuntah
Menghidu hawa mual mentah
Hingus yang melimpah
Kahak hijau yang ku luah

Lalu ku kesat pada tisu
Yang lencun akibat simbahan penyapu

** eiii….
Tak sanggup dengar lagi
Sajak ini buatku geli**

**mengapa kau kerut dahi?
Adakah kau benci
Pada kotoran yang keluar dari tubuhmu sendiri?**

Esoknya aku datang lagi,
Ke tandas awam ini
Dan aku pilih hujung tepi
Di bahagian kiri
Malu kalau ada mata nakal yang memerhati
Bila aku lunaskan qadak dari ari-ari

Duduk, pesan sufi
Jangan buang sambil berdiri
Syaitan menari-nari
Berdehemlah berkali-kali
Agar kering apa yang meleleh tadi

Ahhh…
Mana sempat mencangkung?
Kerana tandas berbau pekung
Mana cukup tangan nak pekup hidung?
Mana jari nak tutup ‘apa’ yang terlindung?

** jijiknya, kata pembaca,
sajak ini kotor maknanya
seni indah sudah kau gadai harganya
cubalah tulis benda yang berguna
adakah patut pasal tandas pun kau mahu cerita?**

aku tersenyum lagi
sajak ini berunsur ‘tahi’
aku berani
aku yakin sekali
kisah tandas ini serta bahan yang terisi
akan kau ingat sampai mati
kau gelarlah aku sasterawan ‘eee…’

** alah,
aku berani kerat jari
walau bagaimanapun kotor sekali
tandas ini pasti suatu hari
kau kunjungi
dan pasti kau ke mari
jika ‘hajat’mu sudah tak tertahan lagi…**


**********
swakarya: Rash Rozhams